Augenöffner februari 2022

Augenöffner

AUGENÖFFNER
#2022 - 02

Voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance stelt Ed Jansen iedere maand één of meer Duitse taalweetjes centraal. Soms grappig, vaak handig. Om te weten, op te slaan en natuurlijk in de praktijk te gebruiken.  

In deze Augenöffner o.a. tutoyeren of niet, kledingadvies voor Duitse politici, een verkeerde vriend, slotzinnen in e-mails en de muis, die het ook niet meer weet …

Oorlogen horen in het museum

In het licht van de afschuwelijke oorlog in Oekraïne herinner ik me de slogan van het oorlogsmuseum in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen: Kriege gehören ins Museum. Het lijkt me in deze tijd een zeer wenselijke en noodzakelijke boodschap.

Nogmaals: Duzen und Siezen

We hebben het er al eerder over gehad en het is een vaak terugkerend thema tijdens trainingen: Duitse gasten en relaties met u aanspreken of met jij en jou?

De toonaangevende uitgeverij Duden zegt er het volgende over:

Kommt man als neuer Kollege in eine Abteilung, in der es üblich ist, sich zu duzen, sollte man dennoch nicht gleich mitduzen, sondern zunächst warten, bis das Du angeboten wird. Im Berufsleben bestimmt sich der Rang nach der betrieblichen Hierarchie, d. h., das Du wird von oben nach unten angeboten, der Chef bietet es dem Mitarbeiter an, die ältere Kollegin der jüngeren. Doch selbst wenn man selbst in der ranghöheren Position ist, ist es ratsam, grundsätzlich zurückhaltend zu sein, solange man sein Gegenüber nicht richtig einschätzen kann.

Bron: www.duden.de/sprachwissen/sprachratgeber/Duzen-oder-Siezen

Hieruit blijkt wel dat nog steeds in de Duitse samenleving en binnen bedrijven Duzen geen vanzelfsprekendheid is en dat enige terughoudendheid op zijn plaats is. Dat er wel iets aan het veranderen is blijkt uit de twee advertenties die ik van de Duitse spoorwegen, die Deutsche Bahn, tegenkwam. De eerste is uit de jaren zestig en de tweede van zeer recent.

Woord van de maand: herumpullovern

Een prachtige samenstelling: herumpullovern betekent rondlopen in een trui (der Pullover). Gezien in de Süddeutsche Zeitung met de volgende begeleidende tekst:

Für Lockerheit und gemütliches Herumpullovern ist nach der Entbindung von den Amtspflichten noch genug Zeit. Bis dahin sollen Spitzenpolitiker bitte gern einfach zu Schlips und Kragen greifen…

Een oproep van de betreffende journalist aan politici om tijdens werktijd niet al te nonchalant gekleed te gaan, maar een stropdas (der Schlips) en een boordje (der Kragen) te dragen. Deze foto van Olaf Scholze (huidige bondskanselier, SPD) en Robert Habeck (vicekanselier, Bündnis 90/Die Grünen) werd daarbij getoond. In het bijschrift stond ook nog dat beide heren oben ohne waren, wat zoveel betekent als topless.

Een verkeerde vriend: der Saftladen

Verkeerde vrienden of falsche Freunde zijn woorden of uitdrukkingen in een vreemde taal waarvan we aannemen dat ze in onze taal hetzelfde betekenen of aanduiden. Bij het leren van een tweede taal zijn we vaak automatisch geneigd om te veel vanuit onze eigen moedertaal te denken. Denk maar aan het werkwoord versuchen, dat in trainingen steevast aan de orde komt.

Wanneer je een bedrijf betitelt als ein Saftladen dan bedoel je een onprofessionele, amateuristische onderneming. Misschien zoiets als het Nederlandse ballentent. Intussen zijn er steeds meer Duitse sapwinkels die zichzelf met enige ironie en met gevoel voor marketing Der Saftladen noemen. Ook hier weer een vergelijking met het Nederlands: in Rotterdam heb je al jaren De Ballentent, voor de beste gehaktballen in de stad …   

Hoe sluit je een e-mail af met een pakkende zin?

De tip is sowieso om goed na te denken wie je mail gaat ontvangen en hoe formeel of informeel je ten opzichte van deze ontvanger kunt, mag of moet zijn. De zin moet in ieder geval altijd positief zijn. Een paar voorbeelden:

Sollten Sie noch weiter Fragen haben, nehmen Sie bitte Kontakt mit uns auf.

Für weitere Fragen stehen wir Ihnen gern zur Verfügung.
Wir freuen uns auf Ihre Antwort/Rückmeldung.

Wir danken Ihnen nochmals für Ihr Interesse.

Wir hoffen, dass Sie mit der von uns vorgeschlagenen Lösung zufrieden sind.
Wir wünschen Ihnen jetzt schon eine gute Anreise.

Zum Abschluß und zum Nachdenken

Die Maus weet het ook even niet meer …

Nog even iets herhalen of bijschaven?

Wil je dat wat je geleerd hebt in de trainingen op een actieve manier opfrissen?

Ga naar www.endurancetraining.nl, waar je toegang hebt tot vijf – gratis – online trainingsprogramma’s.

En natuurlijk zijn er tal van mogelijkheden om specifieke (online) trainingen te organiseren, gericht op verschillende vaardigheden en afgestemd op de wensen en behoeften van jou en je collega’s. Neem contact op met Augusta van Eerten, info@endurance.nl of 033- 4508333.

En je kunt natuurlijk de in- en uitcheck PDF’jes nog steeds bij Augusta aanvragen!

Weet je iemand die Augenöffner ook wil ontvangen, heb je een reactie of wil je zelf iets toevoegen? Mail naar info@endurance.nl

Die nächste Ausgabe erscheint Mitte April.

Ed Jansen

www.endurance.nl

 

 

 

  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner september 2021

    AUGENÖFFNER

    #2021 - 07

    Vakantie voorbij, Augenöffner nr. 7 in je mailbox. Voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance stelt Ed…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner juli 2022

    AUGENÖFFNER

    #2022 - 03

    Voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance stelt Ed Jansen iedere maand één of meer Duitse taalweetjes…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner januari 2021

    AUGENÖFFNER

    #2021 - 01

    Welkom bij de nieuwe, maandelijkse Augenöffner voor (oud-)deelnemers van de trainingen Duits van Endurance. Hierin stelt Ed…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner december 2021

    AUGENÖFFNER

    #2021 - 09

    Dit is de laatste Augenöffner van 2021. Voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance stelt Ed Jansen iedere…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner november 2021

    AUGENÖFFNER

    #2021 - 08

    Hierbij ontvang je Augenöffner nr. 8 in je mailbox. Voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance stelt Ed…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner juli 2021

    AUGENÖFFNER

    #2021 - 06

    Hierbij Augenöffner nr. 6, voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance. Ed Jansen stelt iedere maand één of…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner juni 2021

    AUGENÖFFNER

    #2021 - 05

    Hierbij Augenöffner nr. 5, voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance. Ed Jansen stelt iedere maand één of…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner januari 2022

    AUGENÖFFNER
    #2022 - 01

    Dit is de eerste Augenöffner van 2022. Voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance stelt Ed Jansen iedere…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner mei 2021

    AUGENÖFFNER

    2021 - 04

    Hierbij Augenöffner nr. 4, voor (oud-)deelnemers aan de trainingen Duits van Endurance. Hierin stelt Ed Jansen iedere maand…

    meer
  • Endurance The Training Company Logo

    Augenöffner februari 2021 (2)

    AUGENÖFFNER

    #2021 - 02

    We hebben positieve reacties op de eerste Augenöffner gekregen, dus hierbij nummer 2! Voor (oud-)deelnemers aan de trainingen…

    meer